Pirkanmaalle voitto European Business Awards -kilpailussa

Nokian kaupungin bio- ja kiertotalouden ECO3-yritysalueen ja Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n yhteinen kiertotalousmalli on valittu arvostetun European Business Awards 2019 -kilpailun finaaliin. Kiertotalousmalli ylsi yhteiskunta- ja ympäristövastuukategorian Suomen voittajaksi ja on näin yksi maan yhdeksästä edustajasta kilpailun finaalissa, joka järjestetään Varsovassa 3. - 4.12.2019.

Pirkanmaan Jätehuollon toimitusjohtaja Harri Kallio (vas.) ja Nokian kaupungin kehitysyhtiö Verte Oy:n toimitusjohtaja Sakari Ermala esittelevät pirkanmaalaista kiertotalousmallia European Business Awards -kilpailun finaalissa joulukuussa.

European Business Awards -kilpailun ensivaiheessa Suomesta valittiin mukaan 109 yksityistä tai julkista yritystä, joista kilpailun tuomaristo valitsi jatkoon yhdeksän, kukin edustaen eri kategorioita. Yhteensä kilpailuun osallistui yli 2700 yritystä eri puolelta Eurooppaa. Kilpailun tavoitteena on edistää innovatiivisia, eettisiä ja menestyksekkäitä liiketoimintamalleja ja -verkostoja, jotka pystyvät vastaamaan Euroopan laajuisiin yhteiskunnallisiin haasteisiin.

– ECO3-konsepti jätehuollon ja kiertotalouden teollisten toimintojen sekä tutkimuksen yhdistävänä mallina toteuttaa konkreettisella tavalla myös Suomen tavoitteita kiertotaloudesta. Kiertotalousmallin kansainvälinen menestys vahvistaa Nokian ja Pirkanmaan merkittävää asemaa kiertotaloudessa niin kansallisella tasolla kuin eurooppalaisten kärkimaiden joukossa, kuvailee Nokian kaupungin kehitysyhtiö Verte Oy:n toimitusjohtaja Sakari Ermala.

Pirkanmaan Jätehuolto on toteuttanut kuntavastuullisen jätehuollon toimintamallin, missä yhdistyvät ympäristövastuullinen toiminta, kierrätyksen tehokas edistäminen sekä asiakkaan kannalta houkutteleva ja kustannustehokas palvelu. Olennaista mallissa on kunnan kilpailuttama jätteenkuljetus, materiaalivirtojen ohjaaminen kierrätykseen ja kierrätykseen kelpaamattomien materiaalivirtojen korkeatasoinen käsittelyinfrastruktuuri.

– Pirkanmaan Jätehuollon ja Verten hallitukset ovat hienolla tavalla linjanneet julkista palvelutoimintaa kehittävän ja uutta yritystoimintaa mahdollistavan kokonaisuuden rakentumisen, toteaa Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n toimitusjohtaja Harri Kallio.

Nokian kaupungin ECO3 perustuu kuntarajat ylittävään yhteistyöhön julkisen sektorin, yritysten ja tutkimuslaitosten välillä. Tämä mahdollistaa alueelle sijoittuvien bio- ja kiertotalouden yritysten uusien liiketoimintojen ja innovaatioiden kehittämisen sekä lisäarvon muodostumisen yritysten välillä. ECO3-alueelle valmistuu mm. Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n biolaitos vuonna 2020.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Sakari Ermala, Verte Oy, puh. 050 583 4233
toimitusjohtaja Harri Kallio, Pirkanmaan Jätehuolto Oy, puh. 040 842 2600

Nokian kaupunki
Nokia on kasvava, noin 33 500 asukkaan kaupunki Pirkanmaalla, vetovoimaisella Tampereen kaupunkiseudulla. Kaunis luonto, hyvät palvelut ja keskeinen sijainti tarjoavat erinomaiset edellytykset asumiselle. Nokialla toimii yli 1700 yritystä ja kaupungilla on monipuolinen elinkeinorakenne sekä vahva teollisuusperimä. Täällä syntyy uutta. www.nokiankaupunki.fi

ECO3-yritysalue
ECO3-yritysalueelle on rakentumassa teollisen mittakaavan uudenlainen ja monialainen bio- ja kiertotalouden liiketoiminta-alue. ECO3 sijaitsee Kolmenkulman alueella Nokialla. Kansallisesti merkittävä osaamiskeskittymä toimii samalla demonstraatio- ja pilottiympäristönä, jota Nokian kaupunki ja Nokian kaupungin kehitysyhtiö Verte Oy kehittää yhteistyössä yritysten sekä korkeakoulujen kanssa. www.eco3.fi

Pirkanmaan Jätehuolto Oy – Ympäristölle paras!
Pirkanmaan Jätehuolto on 17 kunnan, 444 000 asukkaan ja ympäristön oma yhtiö. Palveluverkostoon kuuluvat kilpailutettu jätteenkuljetus, kierrätyspisteet, jäteasemat ja jätekeskukset. Verkostoa täydentävät muun muassa Repe&Romu keräyskierros, jätehuollon palveluneuvonta ja ympäristökasvatustyö. www.pjhoy.fi