Pajulahdentien kiertotalouskokeilussa suodatinhiekka korvataan rakeistetulla tuhkalla

Nokialla käynnistyy pääsiäisviikolla sorapintaisen Pajulahdentien kunnostaminen, kun Pirkanmaan ELY-keskus ja Nokian kaupunki aloittavat yhteishankkeena Pajulahdentien alkuosan kunnostamisen Tottijärvellä. Tien haltuunoton jälkeen parannustyöt alkavat kaapelien siirrolla ja jatkuvat puuston kaadolla.

Pajulahdentien (Maantie 13767) rakennetta parannetaan vajaan kilometrin matkalta, ja tien viereen rakennetaan kevyen liikenteen väylä. Lopuksi koko parannettu tieosuus päällystetään asfaltilla. Kunnostetun Pajulahdentien alkuosa siirtyy sen jälkeen Nokian kaupungin haltuun kaduksi ja tien hallinnollinen asema valtiontienä päättyy.

Suodatinhiekan sijasta tierakenteeseen rakeistettua tuhkaa

Pajulahdentien rakennekerroksen parantamiseen tarkoitettu suodatinhiekka korvataan kiertotalousmateriaalina käytettävällä rakeistetulla tuhkalla. Kyseessä on kierrätysmateriaali ja ensimmäinen kerta Pirkanmaalla, kun ELY-keskus kokeilee valtiontiellä rakeistetun tuhkan soveltuvuutta tienparannusmateriaalina. Uusiomateriaalin sopivuutta tienparannusaineeksi seurataan jälkikäteen tehtävillä tutkimuksilla. Tuhkan toimittaa tietyömaalle Nokialla toimiva Ecolan Oy. Rakeistetulla tuhkalla voidaan säästää luonnonmateriaalia. Lisäksi tuhka on hyvä lämmöneriste routaa vastaan, jolloin tiellä voidaan käyttää ohuempaa kokonaisrakennepaksuutta.

Ajoittain käytössä vain yksi ajokaista

Pajulahdentien kunnostuksesta aiheutuu liikenteelle haittaa, kun liikenteen käytössä on ajoittain vain yksi ajokaista. Työkohdetta ohittaessaan liikenne saattaa myös aika ajoin joutua odottamaan työkoneiden siirtymistä. Työn aikainen nopeusrajoitus Pajulahdentiellä lasketaan 30 km/h. Yksikaistaisilla kohdilla käytetään etuajo-oikeus kohdattaessa -merkkejä.

Urakoitsijana Pajulahdentiellä toimii Oteran Oy. Tietöiden 660 000 euron kustannukset jaetaan puoliksi ELY-keskuksen ja Nokian kaupungin kanssa. Pajulahdentien parannustyöt valmistuvat vuoden 2019 loppuun mennessä.

Kartta

Lisätietoja:
Pirkanmaan ELY-keskus, projektipäällikkö Timo Seppänen, p. 0295 036 294 (tavoitettavissa 2.5.2019 alkaen)
Nokian kaupunki, suunnitteluinsinööri Juha Paattakainen, p. 044 906 1283
Oteran Oy, työmaapäällikkö Ville Karhu, p. 050 592 8451