Nuorten ympäristöaiheisia lyhytelokuvia Tampereen elokuvajuhlille

Pirkanmaan elokuvakeskuksen ja Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n tuottamia, ympäristöaiheisia elokuvia työstetään kouluilla osana Nokian Kulttuuripolkua ja kaupungin ympäristönsuojeluyksikön toteuttamaa ympäristökasvatustyötä.

Nokialla on parhaillaan menossa usean eri toimijan yhteistyössä toteuttama nuorten kulttuuriprojekti. Pirkanmaan elokuvakeskus ja Pirkanmaan Jätehuolto Oy tuovat yläkouluille ja lukiolle elokuvapajoja, joissa oppilaat tekevät viikon ajan yllättäviä, kriittisiä ja hauskoja lyhytelokuvia ympäristöstä ja jätehuollosta. Työskentelyä ohjaa Pirkanmaan elokuvakeskus. Valmiit elokuvat, ”Roskapätkät”, esitetään maaliskuussa 2018 Tampereen elokuvajuhlilla.

”Elokuvatyöpajassa oppilaat käsikirjoittavat, tekevät hahmoja, näyttelevät ja kuvaavat kameralla. Myös opettajia on mukana. Elokuvassa ympäristöasioita voi käsitellä kriittisesti, mutta myös huumorin keinoin”, elokuvakeskuksen mediapedagogi Kalle Raittila kertoo.

Ennen työpajan alkamista Pirkanmaan Jätehuollon ympäristökouluttaja käy kertomassa oppilaille jätehuollon lainsäädännöstä, vastuista ja eri jätelajien käsittelystä. Roskapätkät -elokuvat ovat Pirkanmaan Jätehuollon neuvontaprojekti, jossa tietoa tarjotaan taiteen keinoin. Nuorten elokuvatyöpajoja järjestetään jätehuoltoteemalla nyt kolmatta kertaa Pirkanmaalla.

Roskapätkiä tehdään Nokialla marras-joulukuussa Emäkosken, Harjuniityn ja Nokianvirran yläkouluilla sekä Nokian lukiolla. Pajat järjestetään osana kaupungin kulttuuripalvelujen koordinoimaa Nokian Kulttuuripolkua sekä kaupungin ympäristönsuojeluyksikön toteuttamaa ympäristökasvatustyötä. Kustannuksista vastaavat niin kulttuuripalvelut, ympäristönsuojelu kuin koulutkin.

Tänä vuonna valmistuneita Roskapätkiä voi katsoa täältä.