Nokian kaupunki selvitti Koskenmäen koulun ruokailua

Julkisuudessa on herännyt huolta Koskenmäen koulun ruuan riittävyydestä. Nokian kaupunki on nyt selvittänyt ruokailussa ilmenneitä ongelmia. Koulun ruokailuvuoroja on jo lisätty, jotta ruokailu on sujuvampaa ja oppilaita on kerrallaan vähemmän ruokasalissa.

Selvityksen mukaan kouluruokana tarjottu lihakeitto on poikkeuksellisesti loppunut maanantaina 30. syyskuuta. Koulun keittiöhenkilökunta on tällöin valmistanut lopuille, noin kymmenelle oppilaalle kalamureketta ja ranskalaisia. Tarjolla on myös ollut salaattia ja leipää.

Ranskalaiset perunat olivat jääneet yli erityiseltä teemapäivältä ja niitä hyödynnettiin poikkeustilanteessa. Nokian kaupungin ruokapalvelut tarjoavat oppilaille ravitsemussuositusten mukaista ruokaa. Ruoka valmistetaan paikan päällä Koskenmäen koulun keittiössä.

”Keittiöhenkilökunnan määrä on riittävä. Kyseisenä päivänä ruoan menekkiä ei ole osattu ennakoida, mikä on valitettavaa ja olemme siitä pahoillamme”, kertoo Nokian kaupungin palveluesimies Reetta Kuitunen.

Koskenmäen koulun ruokasali on melko pieni. Kun oppilaat hakevat ruokaa ja vievät biojätettä, syntyy jonoja. Keittiöhenkilökunta on ruuhkatilanteissa joutunut täydentämään linjastoja jonojen keskellä, mistä johtuen ruokien saatavuudessa on ollut hetkittäistä viivettä.

Koskenmäen koulussa on kuluvalla viikolla panostettu ruokailutilanteiden parantamiseen ja oppilaiden kanssa on keskusteltu ruokailun käytännöistä. Oppilaille on painotettu, että ruokaa voi ruuhkaisissa tilanteissa joutua hetken odottamaan, eikä ruoan tilapäinen loppuminen linjastolta tarkoita ruoan loppumista koko ruokailusta.

”Oppilaiden lautaselleen ottamia ruokamääriä ei rajoiteta, mutta opetamme, että ruokaa voi hakea lisää vasta kun kaikki samassa ruokailuvuorossa olevat oppilaat ovat saaneet ensimmäisen annoksensa. Lisäksi haluamme ehkäistä ruokahävikin syntyä”, kertoo Koskenmäki-Tervasuon koulun va. rehtori Mari Liukonsuo.

Lisätiedot:

Mari Liukonsuo,