Nokian kaupunki lähtee mukaan Tampereen ja Pirkanmaan kulttuuripääkaupunki 2026 -hakuun

Nokian kaupunki liittyy 16 muun pirkanmaalaisen kunnan joukkoon yhteistyökunnaksi Tampereen Euroopan kulttuuripääkaupunki 2026 -hakuun. Nokian kaupunginvaltuusto teki asiasta päätöksen kokouksessaan 13.5.

Kulttuuripääkaupunkihankkeen tavoitteena on kohottaa pirkanmaalaisten elämänlaatua kulttuurin keinoin, lisätä tamperelaista ja pirkanmaalaista ilmaisua sekä vahvistaa kansainvälisiä yhteyksiä ja näkyvyyttä. Tavoitteena on myös kehittää kulttuurin ja liike-elämän yhteistyötä ja matkailua.

”Nokia on vireä kulttuurikaupunki, jossa on paljon taidealan ammattilaisia, aktiivisia kulttuurijärjestöjä ja esimerkiksi Tehdas108, teollisuusperinnön pohjalle uutta luova kulttuurialan keskus. Nokialla kulttuuripääkaupunkihanke näkyy jatkossa esimerkiksi uusina kulttuurisisältöinä, joita suunnitellaan yhdessä asukkaiden ja kulttuurialan toimijoiden kanssa. Haussa menestymisen kannalta olennaista on kuntalaisten osallisuus ja uuden luominen, kertoo Nokian kaupungin vapaa-aikajohtaja Marko Ojala.

Nokialla järjestetään kulttuuripääkaupunkihakuun liittyvä asukasilta touko–kesäkuussa. Tilaisuuden ajankohta ja paikka vahvistuvat myöhemmin.

Hankkeen suuntaan voi vaikuttaa jo nyt, sillä käynnissä on kulttuurikysely 30.5.2019 saakka. Kyselyn tarkoituksena on aktivoida seudun asukkaita pohtimaan, millaisen kulttuuripääkaupungin he haluavat ja miten kaupunkia pitäisi alueena kehittää. Kyselyyn voi vastata omaa kotikuntaansa koskien.

Kulttuurikyselyyn pääsee tästä: www.tampereregion2026.fi/osallistu/

Lisätietoja: