Nokialaisia työmatkapyöräilijöitä haetaan mukaan maksuttomaan sähköpyöräkokeiluun

Nokialla toteutetaan työmatkaliikkumisen sähköpyöräkokeilu 28.9.-10.10.2020. Kokeilun tavoitteena on selvittää sähkökäyttöisten pyörien mahdollisuuksia madaltaa kynnystä pyöräilyyn sekä lisätä pyöräilyä Tampereen ja Nokian välisillä työmatkoilla. Sähköpyöräkokeiluun haetaan mukaan vapaaehtoisia, jotka saavat sähköpyörät käyttöönsä kahdeksi viikoksi maksutta.

Sähköavusteisen polkupyörän näyttö on kiinnitetty pyörän ohjaustankoon ja siitä voidaan säätää sähkön käyttöä polkemisen apuna.

– Etsimme kokeiluun nokialaisia, jotka ajavat työmatkansa lähes päivittäin omalla autolla Nokian ja Tampereen välillä. Kokeilijat saavat käyttöönsä sähköpyörät, joilla he voivat taittaa työmatkansa joko kokonaan kotoa työpaikalle tai esimerkiksi liityntämatkan bussipysäkille tai Nokian rautatieasemalle, kertoo sähköpyöräkokeilua koordinoiva projektipäällikkö Sanna Ovaska kestävän liikkumisen Canemure-hankkeesta.

Kokeilijoiden toivotaan olevan aktiivisia antamaan palautetta ja jakamaan pyöräilykokemuksiaan. Kokeilu ei edellytä erityistä pyöräilykokemusta tai sähköpyörien tuntemusta.

Valittavana kolme erilaista sähköpyörämallia

Sähköpyöräkokeilussa kumppanina on Suomen Urheilupyörä, jolla on toimipiste Nokialla. Kokeilija saa lainaksi omiin tarpeisiinsa ja pituuteensa sopivan sähköavusteisen pyörän. Pyörämalleina ovat tarjolla perusmalli, taittopyörä sekä taakkapyörä, jossa on iso kuljetuslaatikko pyörän etupuolella.

– Sähköpyörä sopii etenkin 10-15 kilometrin työmatkoille, jotka moni kokee liian pitkäksi polkea tavallisella pyörällä. Sähkö tuo apua polkemiseen, mutta silti pyöräillessä saa liikuntaa ja raitista ilmaa. Taittopyörä on erinomainen henkilölle, joka haluaisi kulkea junalla tai bussilla ja etsii ratkaisua liityntämatkaan. Taittopyörän saa nopeasti kasaan ja mukaan kyytiin joukkoliikennevälineeseen. Taakkapyörällä voi taas kuljettaa vaikka lapset aamulla päiväkotiin ja jatkaa siitä työmatkaa, sanoo Ovaska.

Ilmastoystävälliset matkustustavat vähentävät päästöjä

Sähköpyöräkokeilu on osa EU:n rahoittamaa seudullista Canemure-hanketta, jossa etsitään ratkaisuja kestävään työmatkaliikkumiseen ja liityntäliikenteeseen. Nokian kaupunki on mukana hankkeessa muiden Tampereen kaupunkiseudun kuntien kanssa.

– Ilmastoystävällisiä matkustustapoja ja joukkoliikennettä tukevat kokeilut ovat linjassa strategisten tavoitteidemme kanssa. Olemme lisänneet Nokian rautatieasemalla liityntäpysäköintipaikkojen lisäksi myös pyöräparkkien määrää. Kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen lisääminen ovat hyvä tapa vähentää liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä, sanoo kaupunkikehitysjohtaja Mikko Nieminen.

Sähköpyöräkokeiluun voi hakea mukaan 23.9.2020 asti osoitteessa: projektit.ramboll.fi/nokia.

Lisätiedot:
Sanna Ovaska, projektipäällikkö, Canemure-hanke, Tampereen kaupunki, p. 040 8013125
Mikko Nieminen, kaupunkikehitysjohtaja, Nokian kaupunki, p. 040 133 4780