Nokia-viikko tarjoaa löytöretkiä kotikaupunkiin – ohjelmassa yli 100 tapahtumaa

Nokialaisten yhteinen kevätfestivaali Nokia-viikko tarjoaa 18.-26.5.2019 nähtävää ja koettavaa kaiken ikäisille. Ohjelmassa on mukana yli 100 kaikille avointa ja pääosin maksutonta tapahtumaa tai aktiviteettia, mm. puistokonsertteja, avointen ovien tapahtumia, liikuntaa, pihakirppiksiä ja kaupunkikierroksia. Viikon aikana voi nauttia runsaasta ohjelmatarjonnasta ja tutustua samalla kaupungin palveluihin, toimijoihin ja harrastusmahdollisuuksiin. Kokonaisuus syntyy yhdessä: kaupungin lisäksi tapahtumia järjestävät asukkaat ja paikalliset yhdistykset, seurat ja yritykset.

Ohjelman suunnittelussa on huomioitu kaupungin kulttuuripalveluiden alkuvuodesta tehdyssä asiakaskyselyssä esille tulleita tapahtumatoiveita. Asukkaiden toiveesta kaupungilla puksuttelee katujuna, Nokia-salissa esitetään elokuvia ja Poutunpuistossa järjestetään koko perheen puistokonsertti toimintapisteineen.

Markkinat, palomiehiä, sahansoittoa ja taidekaraokea
Nokia-viikolla on kaupungissa pitkät perinteet, sillä viikkoa on vietetty jo vuodesta 1987 alkaen. Tapahtumaviikon ohjelmassa on mukana jo perinteikkäitä kestosuosikkeja, kuten kuntoliikuntatapahtuma Nokian Kymppi su 19.5., Pirkkalaistorin ohjelmalliset Kevätmarkkinat to 23.5. ja paloaseman avointen ovien tapahtuma su 26.5. Nokian paloasemalla.

Tuttujen tapahtumien lisäksi mukana on runsaasti uutta sisältöä: viikon aikana voi opetella vaikkapa sahansoittoa Hinttalassa, osallistua taidekaraokeen Nokian Taidetalolla, kokeilla brain relief – rentoutushoitoa, herkutella kakkubuffetissa, tutustua mielenkiintoisiin elämäntarinoihin Elävässä kirjastossa tai opetella villivihannesten kehruuta ja käyttöä Knuutilassa.

Viikon aikana voi aiempien vuosien tapaan tutustua useisiin eri urheilu- ja liikuntaharrastuksiin, mm. ammuntaan, moottoriurheiluun, triathloniin, ringetteen ja voimisteluun. Avoimissa liikuntaryhmissä pääsee liikkumaan oman aikataulun mukaan, sillä ryhmiä on miltei joka päivälle.

Löytöretkiä kaupunkiin
Nokia-viikolla järjestetään useita opastettuja retkiä eri kohteisiin, mm. Siuron Linnavuorelle, ECO3 – kiertotalousalueelle, vanhalle hautausmaalle, Ossi Somman taidepihaan ja Haaviston kaupunginosaan. Viikonloppuna 25.-26.5. kaupunkia pääsee kiertämään katujunan kyydissä.

Ohjelmaa koko perheelle
Luvassa on paljon koko perheen ohjelmaa, mm. Puropuiston päiväkodin Ihana päivä -orkesterin lastenkonsertit, Kevätrieha Siurossa, vesihuvipuistorata uimahallissa sekä useampia liikunnallisia perheliikuntatuokioita eri puolilla kaupunkia. Nokian alakoulujen Talent-kilpailu huipentuu finaaliin Nokia-viikolla ke 22.5. Lauantaina 25.5. Puistonvaltauksessa Poutunpuistossa esiintyvät Mimi & Kuku sekä rap-artisti Tippa.

Viikon ohjelmaa koordinoi Nokian kaupungin kulttuuripalvelut. Tapahtumiin on pääosin vapaa pääsy, osaan tapahtumista on ennakkoilmoittautuminen.

Tutustu ohjelmaan