Loruillen, leikkien, laulaen -vauvaperheiden työpajat alkavat Nokialla

Vauvaperheille suunnatut, varhaiseen vuorovaikutukseen iloa ja erilaisia keinoja tuovat työpajat alkavat Nokialla joulukuussa. Kulttuuriosuuskunta Uulun paja sopii erityisesti noin 2 kk ikäiselle vauvalle hänen vanhempansa kanssa. Työpajan jälkeen on mahdollista keskustella yhteisistä ajankohtaisista asioista neuvolan terveydenhoitajan tai perhetyöntekijän kanssa, sillä pajat järjestetään Nokian kaupungin kulttuuri- ja neuvolapalveluiden yhteistyönä osana kulttuurihyvinvointityötä.

Kaikissa maailman kulttuureissa pienen vauvan ja lapsen kanssa lauletaan, lorutellaan, kutitellaan, hytkytellään, heijataan ja paijataan. Kulttuuriosuuskunta Uulun työpajat käsittelevät rytmin, laulun ja leikin kautta tapahtuvaa arkipäivän kommunikaatiota vauvan ja vanhemman välillä. Leikkejä ja lauluja voi käyttää arkisissa, joskus kiperissäkin tilanteissa vauvan kanssa: hali- ja sylittelytuokioissa, nukuttaessa, kaupan kassajonossa, pukeutuessa…

”Jokainen osaa laulaa ja lorutella omalla tavallaan, minkäänlaisia ennakkotaitoja ei tarvita, vaan taitoja opitaan työpajassa. Olemme koonneet myös kattavan materiaalipaketin, jossa on kansanlauluja, kehtolauluja ja laululeikkejä”, kertoo etnomusikologi Henna Leisiö Kulttuuriosuuskunta Uulusta.

Loruillen, leikkien, laulaen -työpaja kestää noin 30 minuuttia, jonka jälkeen on mahdollista keskustella yhteisistä ajankohtaisista asioista neuvolan terveydenhoitajan tai perhetyöntekijän kanssa. Halutessaan aamupäivää voi jatkaa muiden vauvaperheiden kanssa Kerholan lounaskahvilassa omakustanteisesti.

Ensimmäinen työpaja järjestetään maanantaina 3.12.2018 klo 9.30 Kerholan (Souranderintie 13) Polónin salissa (2.krs). Mukaan mahtuu 10 vauvaa vanhempansa kanssa, paikkavaraukset ennakkoon vapaa-aikapalveluiden asiakaspalvelusta p. 050 395 8817. Paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Toimintaa on tarkoitus jatkaa vuonna 2019, aikataulusta tiedotetaan erikseen.

Työpajoja on järjestetty Tampereen neuvoloissa jo kymmenen vuotta ja vastaavaa toimintaa on myös Pirkkalassa. Työpajoissa käytettävä materiaalipaketti on tuotettu yhteistyössä Tampereen kaupungin kulttuuripalvelujen ja neuvoloiden kanssa.

Lisätietoja:
Nokian kaupungin kulttuuripalvelut (klo 9-15) p. 040 133 4101, kulttuuri@nokiankaupunki.fi ja oman neuvolan terveydenhoitaja.