Lasten Pirkkaset on lastenkulttuurin oma festivaali helmikuussa

Lasten Pirkkaset -lastenkulttuurikuukausi on Pirkanmaan kuntien yhteinen lastenkulttuurifestivaali, joka järjestetään vuosittain helmikuussa. Kuukauden aikana järjestetään eri taiteenalojen tapahtumia, esityksiä, kursseja, näyttelyitä ja paljon muuta lapsille ja perheille ympäri Pirkanmaata. Nokialla tapahtumia järjestävät useat eri toimijat, ja luvassa onkin muun muassa lastenkonsertteja, karjalanpiirakkakurssi ja mindfulness-satutunti! Maakunnallisena teemana on tänä vuonna #Munjuuret.

Nokialla tapahtumia järjestävät useat eri toimijat
Tänäkin vuonna Lasten Pirkkasten ohjelmassa Nokialla on useiden eri toimijoiden järjestämiä tapahtumia ja toimintaa. Kaupungin kulttuuripalvelut tuo Lastenorkesteri Orffit Kerholaan heti teemakuukauden alkaessa lauantaina 2.2.. Nokian kaupunginkirjaston tapahtumatarjonnan käynnistää Nokian karjalaisen nuorisoseuran vierailuesitykset pääkirjastolla. Rauhalliseen kuunteluun ja katseluun tarjoutuu tilaisuus vaikkapa mindfulness -satutunnin tai diasatutunnin merkeissä. Nukketeatteri Tarinatassun esityksissä vuorostaan sukelletaan perinteisten suomalaisten satujen maailmaan, ja Pehmojen yössä lasten tuomat pehmolelut viettävät yön kirjastossa. Musiikkikoulu Josette järjestää Jos sul lysti on -laulu- ja leikkitapahtuman, Käsityö- ja muotoilukoulu Näpsällä on avoimet ovet eri toimintapisteissään ja Pirkan opisto järjestää talvilomaviikolla rannenauhojen solmeilupajan.

Maakunnallisena teemana on #Munjuuret
Mikä on perinne? Millaisia perinteitä meillä on? Vuoden 2019 Lasten Pirkkasten teemana on #munjuuret, jonka tarkoitus on kannustaa sekä lapsia että aikuisia tutustumaan omiin sekä muiden tapoihin, kulttuuriin ja kansanperinteeseen. Nokialla voi osallistua vaikkapa Nokian Mammat ry:n ja Nokian Kätevät Emännät Marttayhdistys ry:n järjestämään koko perheen karjalanpiirakkakurssille Knuutilassa. Omat paikat kannattaa varata nopeasti, sillä paikkoja on rajoitetusti.

Lentävän kalakukon kyydissä -konsertti kiertää maakuntaa
Kulttuuriosuuskunta Uulun toiminnallisessa tarinakonsertissa lapset pääsevät Lentävä kalakukko -laulun viemänä savolaisenlupsakan konduktöörin mukaan aikamatkalle Suomen historiaan. Yleisö pääsee esityksessä mukaan laulamaan ja soittamaan erilaisia perinnesoittimia sekä tanssimaan polskaa sekä poloneesia. Nokialla esitys nähdään Linnavuoren kirjastossa, yhteistyössä on mukana Nokian kaupungin kulttuuripalvelut.

Lasten Pirkkasten tapahtumakalenteri ja tarkempi info löytyy osoitteesta tampere.fi/lastenpirkkaset
Painetun käsiohjelman saat Nokian pääkirjastolta.

Kaikkiin tapahtumiin on vapaa pääsy, jos ei toisin mainita.

Kuvassa Joonas Ojajärvi ja Petra Käppi / Kulttuuriosuuskunta Uulu. Kuva: Pasi Tiitola.