Kirjasto- ja kulttuuritalo Virtaan valmistuu monipuolisia kokoontumistiloja kaupunkilaisten käyttöön

Nokian keskustassa keväällä 2020 avautuva kirjasto- ja kulttuuritalo Virta tarjoaa monipuolisia tiloja tapahtumien järjestämiseen ja erilaisiin kokoontumisiin.

Virran kolmannen kerroksen Urban Office -työtilat ovat asiakkaiden käytössä maksutta ilman ennakkovarausta.

Maksuttomia tiloja esittävän taiteen kaikille avoimiin ja pääsymaksuttomiin tapahtumiin

Vapaa-aikajaosto päätti 11.12.2019 kirjasto- ja kulttuuritalo Virran taksoista ja varausperiaatteista. Asukkaiden ja yhteisöiden toive matalan kynnyksen kokoontumistiloista on kuultu taksojen valmistelussa, sillä Virran tiloja voi varata maksutta esittävän taiteen kaikille avoimiin ja pääsymaksuttomiin tapahtumiin.

Esittävän taiteen tapahtumiksi luetaan konsertit ja harjoituskonsertit, teatteriesitykset, tanssiesitykset, elokuvanäytökset, sirkusesitykset, runonlausunta, kirjallisuustilaisuudet, kuvataide ja mediataide.

Kokoontumistilojen nimiä ovat inspiroineet kirjaston historia ja Nokian teollinen perintö

Kokoontumistilojen nimet ovat saaneet vaikutteita Nokian kirjaston historiasta sekä kaupungin teollisesta historiasta. Osa tiloista on nimetty Nokia-Seura ry:n ehdotuksen pohjalta.

Talon ensimmäisessä kerroksessa on noin sadalle henkilölle mitoitettu Hiomo -sali, näyttelytiloja ja kaksi neuvotteluhuonetta. Korkeassa salissa on nouseva esiintymislava, joten se sopii erinomaisesti esimerkiksi konserttien järjestämiseen. Pienemmät Paja- ja Mylly -nimiset tilat sopivat puolestaan kokous- ja pajatyöskentelyyn 15—25 hengen ryhmille. Paja- ja kokoustilojen ja Hiomo -salin välillä on siirtoseinä, joten niitä voi hyödyntää myös kokonaisuutena tapahtumissa.

Vaihtuvien näyttelyiden taidetila Raami on maksuton näyttelyiden järjestäjille. Näyttelyiden tavoitteena on kuvataiteen ilmiöiden tunnetuksi tekeminen sekä monipuolisen ja korkeatasoisen näyttelyohjelmiston tarjoaminen Nokialla.

Toisen kerroksen monitoimihuone, pelihuone ja keittiö ovat pääosin nuorisopalveluiden ja kirjaston käytössä, mutta vapaita aikoja on mahdollisuus varata ulkopuoliseen käyttöön. Myös kolmannen kerroksen neuvotteluhuone Fransia voi varata noin 10 henkilön kokouksiin iltaisin.

Kolmannesta kerroksesta lukuhuone Eepe, ryhmätyöhuone, musiikkihuone ja Urban Office -työtilat ovat maksutta asiakkaiden käytettävissä ilman ennakkovarausta.

Kirjasto- ja kulttuuritalo Virran tiloja voi varata 15.2.2020 alkaen

Tarkemmat tiedot Virran vuokrattavista tiloista ja niiden varusteista julkaistaan Nokian kaupungin kotisivuilla 15.2.2020 mennessä, jolloin varauskalenterit avataan yleisölle. Tilat ovat käytettävissä kokoontumisiin huhtikuun alusta lähtien. Vakiovuoroja kaudelle 2020-2021 on mahdollista hakea vapaa-aikapalvelujen vakiovuorohaussa huhtikuussa. Kirjasto- ja kulttuuritalon tilavarauksia hoitaa Nokian kaupungin vapaa-aikapalveluiden asiakaspalvelu, joka muuttaa kevään kuluessa Kerholasta Virran uusiin toimistotiloihin.

Tutustu tarkemmin Virran taksoihin ja varausperiaatteisiin

Lisätietoja antaa vapaa-aikajohtaja Marko Ojala, p. 040 779 9068, etunimi.sukunimi@nokiankaupunki.fi

Kuva: Kolmannen kerroksen Urban Office -työtilat ovat asiakkaiden käytössä maksutta ilman ennakkovarausta.