Kiertotalousavustusten hakuaikaa jatketaan – nyt mahdollisuus toteuttaa nokialainen ympäristöteko

Nokian kaupungin bio- ja kiertotalouden ECO3-yritysalue palkittiin 10 000 euron palkinnolla Sitran valtakunnallisessa Kuntien kiertotalouden kiinnostavimmat teot –kilpailussa huhtikuussa 2018. Palkintosumma päätettiin jakaa avustuksina yhdistysten, yhteisöjen ja kaupunkilaisten kiertotaloushankkeisiin. Hakemuksia jätettiin 5.11. mennessä yhdeksän kappaletta, joten hakuaikaa halutaan vielä jatkaa.

”Meille on esitetty hienoja ja innovatiivisia hankeideoita. Haluamme saavuttaa mahdollisimman suuren vaikuttavuuden käytössä olevalla rahalla, joten olemme päättäneet jatkaa hakuaikaa vielä 10.12.2018 asti. Jos ensimmäinen hakuaika meni ohi, on nyt vielä uusi mahdollisuus hakea avustusta”, kannustaa Nokian kaupungin ympäristönsuojelutarkastaja Tiina Vermaete.

Nokian kaupunki myöntää kiertotalousavustuksia yhteisöjen, yhdistysten ja kaupunkilaisten ympäristöystävällisiin hankkeisiin. Hankkeesta tulee olla hyötyä useammalle kaupunkilaiselle ja ne voivat liittyä esimerkiksi tavaroiden uudelleenkäyttöön ja korjaamiseen, kierrätykseen tai tuotteiden käyttöiän pidentämiseen. Hanke voi olla pitkäaikainen projekti, yksittäinen tapahtuma tai hankinta.

Avustuksiin varattu 10 000 euroa myönnetään suhteessa hankkeen kokoon ja vaikuttavuuteen. Hankkeiden tulisi käynnistyä kevään 2019 aikana ja niiden toteutumista seurataan ensi vuoden aikana.

”Tuemme mahdollisimman monipuolisesti erilaisia hankkeita. Tämä on hyvä mahdollisuus esimerkiksi vanhempainyhdistyksille tukea lasten ympäristökasvatusta. Myös muiden yhdistysten ja yhteisöjen kannattaa nyt olla aktiivisia ja hakea avustusta toimintansa kehittämiseen kestävällä tavalla”, summaa Vermaete.

Mitä on kiertotalous?
Perinteinen talous perustuu lineaariseen tuotantomalliin, jossa raaka-aineet ja resurssit käytetään kerran ja heitetään menemään jätteinä. Kiertotaloudessa kulutus perustuu omistamisen sijasta palveluiden käyttämiseen; jakamiseen, vuokraamiseen ja kierrättämiseen. Materiaaleja ei lopuksi hukata, vaan niistä syntyy yhä uudelleen uusia tuotteita. Kiertotaloutta voi toteuttaa myös omilla valinnoillaan ja kulutustottumuksillaan.

Lisätietoa aiheesta sekä esimerkkejä kiertotaloushankkeista mm. Sitran verkkopalvelusta.

Kiertotalousavustushakemus

Lisätietoja:
kaupunkikehitysjohtaja Mikko Nieminen, puh. 040 133 4780
ympäristönsuojelutarkastaja Tiina Vermaete, puh. 040 779 9286

ECO3-yritysalue
ECO3-yritysalueelle on rakentumassa teollisen mittakaavan uudenlainen ja monialainen bio- ja kiertotalouden liiketoiminta-alue. ECO3 sijaitsee Kolmenkulman alueella Nokialla. Kansallisesti merkittävä osaamiskeskittymä toimii samalla demonstraatio- ja pilottiympäristönä, jota Nokian kaupunki ja Nokian kaupungin kehitysyhtiö Verte Oy kehittää yhteistyössä yritysten sekä korkeakoulujen kanssa. www.eco3.fi