Itsenäisyyspäivänä Nokialla juhlistetaan yhdessä 100-vuotiasta Suomea

Itsenäisyyspäivää vietetään Nokialla 6.12. juhlavasti eri toimijoiden järjestämissä avoimissa tilaisuuksissa. Mukana ohjelman toteutuksessa ovat Nokian kaupunki, Nokian seurakunta ja lukuisat kansalaisjärjestöt.

Sadan laulajan Finlandia -hymni soi Nokian kirkossa

Itsenäisyyspäivän jumalanpalvelus järjestetään Nokian kirkossa 6.12. klo 10. Jumalanpalveluksen päätteeksi kuullaan sadan laulajan suurkuoron esittämä, yhteinen Finlandia-hymni. Suurkuorossa on mukana Nota Bene Nokian, Nokian mieskuoron, Pinsiön mieskuoron, Nokian Työväen Mieskuoron sekä Nokian seurakunnan kuorojen laulajat. Jumalanpalveluksen jälkeen vietetään muistohetki seppeleenlaskuineen Nokian sankarihaudalla.

Tottijärven kirkossa itsenäisyyspäivän messu alkaa klo 10 ja Suoniemen kirkossa klo 12. Messun jälkeen molemmilla kyläkirkoilla kunniakäynnit sankarihaudoilla, Tottijärvellä myös kirkkokahvit.

Pirkan opiston sinfoniaorkesteri Sinfis esiintyy itsenäisyyspäivän juhlassa

Nokian kaupungin kaikille avoin itsenäisyyspäivän juhla alkaa Kerholassa klo 12.30. Kahvia on tarjolla 300: lle ensimmäiselle juhlavieraalle klo 11.30 alkaen. Juhlassa on puhe- ja musiikkiohjelmaa, kaupungin tervehdyksen juhlaan tuo Arja Laitinen, juhlapuheen pitää historiantutkija ja tietokirjailija Keijo Rantanen. Juhlassa luovutetaan myös Nokian kaupungin vuotuiset palkinnot ansioituneille vapaa-ajan toimijoille.

Itsenäisyyspäivän juhlassa esiintyy Pirkan opiston sinfoniaorkesteri Sinfis, joka on valmistellut juhlaa varten erityisen Suomi 100 -sikermän yhdessä opiston laulajien ja lausuja Reeta Annalan kanssa. Orkesteri ja kuoro koostuvat pääosin opiston nuorista soitinoppilaista ja laulajista. Mukana orkesteria vahvistamassa on opiston opettajia, freelancereita sekä soittaja tamperelaisesta Kotkien puhallinorkesterista. Esiintyjiä on lavalla kaikkiaan noin kuusikymmentä, joten luvassa on ainutkertainen musiikkielämys. Sinfiksen itsenäisyyspäivän juhlan konsertin johtaa vierailevana kapellimestarina Pekka Ahonen.

Kerholan itsenäisyyspäivän juhla streamataan Vihnuskodille, jossa asukkailla on mahdollisuus seurata lähetystä.

Soihtukulkue ja Yhteiset hetket – tapahtuma valaisevat juhlailtaa

Partiolaiset juhlistavat itsenäisyyspäivää soihtukulkueella, johon osallistuu yli 200 partiolaista Nokian neljästä lippukunnasta. Kulkue lähtee liikkeelle klo 16 Kerholan pysäköintialueelta, reitti kulkee Souranderintietä Maununkadulle, Härkitielle ja Nokianvaltatien reunaa Nokian kirkolle.

Siurolaisten toimijoiden järjestämä Yhteiset hetket – tapahtuma alkaa Siuronkoskella klo 17. Ohjelmassa on tuliryhmä, musiikkia ja kosken valaistus.

Nokian Mieskuoron perinteinen itsenäisyyspäivän konsertti on Nokia-salissa klo 16. Illalla klo 18 Kerholassa vietetään nuorten itsenäisyyspäivän juhlaa. Nuorisovaltuuston luotsaaman juhlan ohjelma lupaa nuorten näköistä juhlatunnelmaa, pientä purtavaa, tanssia ja musiikkia.

Katso tarkemmat tiedot ja itsenäisyyspäivän koko ohjelma Nokialla

Jokainen voi luoda juhlahetkiä 100 -vuotiaalle: kahvita, liputa, valaise

Suomi 100 -juhlavuosi on ainutkertainen maamme historiassa, ja kaikki juhlinta sen kunniaksi on tervetullutta. Paikallisesti juhlapäivää vietetään monin eri tavoin yhteisissä tilaisuuksissa, mutta jokainen voi luoda yhteisiä hetkiä ja tunnelmaa liittymällä mukaan kolmeen valtakunnalliseen tekoon.

Työpaikkoja, yrityksiä ja arjen yhteisöjä kannustetaan järjestämään sinivalkoinen kahvihetki omalle väelle, asiakkaille tai ystäville itsenäisyyspäivän aattona, tiistaina 5.12. klo 14. Kahvit voi toki sovittaa myös muuhun kellonaikaan tuona iltapäivänä. Yhteinen hetki on tärkeintä.

Puetaan satavuotias juhla-asuun Suomi 100 -juhlavuoden lipuin ja koristein jo ennen syntymäpäivää. Itsenäisyyspäivän aattona, tiistaina 5.12. kello 18 Suomen siniristilippu nostetaan liehumaan kaikissa Suomen saloissa. Juhlaliputus jatkuu yön yli aina itsenäisyyspäivän iltaan klo 22 asti. Lippu valaistaan pimeän ajaksi. Katso sisäministeriön ohje itsenäisyyspäivän liputukseen

Juhlan ajaksi kannustetaan valaisemaan kaikkialla Suomessa keskeisiä kohteita, kuten rakennuksia, patsaita, siltoja, toreja, puistoja ja muita tunnettuja maamerkkejä sinivalkoisin valoin. Oman valaisun voi toteuttaa myös työpaikoilla ja kodeissa. Sinivalkoiset valot sytytetään itsenäisyyspäivän aattona 5.12. kello 18 ja valaisu päättyy torstaiaamuna 7.12. kello 9 mennessä. Perinteiseen tapaan itsenäisyyspäivän iltana kodeissa sytytetään ikkunoille kaksi kynttilää kello 18.

Lue lisää valtakunnallisista teoista ja katso tarkemmat ohjeet