Itsenäisyyspäivä on kaikkien yhteinen juhla

Itsenäisyyspäivää vietetään Nokialla torstaina 6.12. perinteitä kunnioittaen. Nokian kaupunki ja seurakunta kutsuvat asukkaita yhteisiin tapahtumiin juhlistamaan 101 -vuotiaan Suomen juhlapäivää.

Itsenäisyyspäivän jumalanpalvelukseen kokoonnutaan klo 10 Nokian kirkkoon. Nokian kirkon sankarihaudoilla on muistohetki ja seppeleenlasku heti jumalanpalveluksen jälkeen. Sankarihaudoilla puhuu Nokian kaupunginvaltuuston 2. varapuheenjohtaja Roope Lehto. Muistohetkessä kuullaan kuorolaulua nokialaisten mieskuorojen yhdistetyn kuoron esittämänä. Tilaisuuden päätteeksi lasketaan seppeleet myös vakaumuksensa puolesta kaatuneiden muistomerkeille.

Pääkirkon lisäksi itsenäisyyspäivän messu järjestetään Tottijärven kirkossa klo 10 ja Suoniemen kirkossa klo 12. Kyläkirkoilla kunniakäynnit ja seppeleiden lasku messun jälkeen sankarihaudoille ja vakaumuksensa puolesta kaatuneiden muistomerkeille.

Itsenäisyyspäivän juhlassa jaetaan palkinnot ansioituneille vapaa-ajan toimijoille
Nokian kaupungin kaikille avoin itsenäisyyspäivän juhla alkaa Kerholassa klo 12.30 (kahvitarjoilu sivusalissa ennen juhla-ohjelman alkua klo 11.30-12.30). Kaupungin tervehdyssanat lausuu kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Piila Paalanen. Juhlassa jaetaan vapaa-aikapalveluiden vuotuiset tunnustukset kulttuurin, liikunnan ja nuorisotoiminnan parissa ansioituneille vapaa-ajan toimijoille. Palkinnot luovuttaa vapaa-aikajaoston puheenjohtaja Raisa Hiltunen.

Pirkan opiston puhaltajat esiintyvät juhlassa teemalla ”Täällä Pohjantähden alla”. Luvassa on koskettavia, kaikkien rakastamia klassikoita sekä uudempaa suomalaista musiikkia. Orkesteria johtaa Katri Laakso. Musiikkia ovat visualisoineet videotaideteoksilla Pirkan opiston mediataiteen opiskelijat. Pirkan opiston puhaltajat koostuvat Pirkan opiston soitonop-pilaista sekä Pirkanmaan puhallinorkestereiden soittajista.

Nokian Mieskuoron konsertissa lauluja ystävyydestä, veljeydestä ja rakkaudesta
Itsenäisyyspäivän ohjelma päättyy Nokian Mieskuoron perinteiseen itsenäisyyspäivän konserttiin Hempankaaressa klo 16. Kuoro esittää tunteisiin vetoavia ja isänmaallisia lauluja 101-vuotiaan isänmaan kunniaksi teemalla ystävyys, veljeys ja rakkaus. Konsertin johtaa dir. mus. Elina Koivula.

Isänmaata juhlistetaan yhdessä
Nokialla on tehty useiden vuosien ajan yhteistyötä kansallisten juhlapäivien ohjelman toteutuksessa. Itsenäisyyspäivän tapahtumat järjestetään Nokian seurakunnan, Nokian kaupungin kulttuuripalveluiden, Pirkan opiston, Nokian Sotaveteraanit ry:n ja reserviläisjärjestöjen yhteistyön tuloksena. Nokian Mieskuoron isänmaallinen konsertti kuuluu perinteisesti mukaan itsenäisyyspäivän ohjelmaan.

Nokian kaupungin ja seurakunnan järjestämiin, kaikille avoimiin itsenäisyyspäivän tilaisuuksiin on vapaa pääsy, eikä niihin tarvitse ilmoittautua ennakkoon. Nokian Mieskuoron itsenäisyyspäivän konserttiin on saatavilla lippuja (20 €) ovelta tai ennakkoon kuorolaisilta ja Marikan Kukkaputiikista.

Katso tarkempi ohjelma

Kuva: Shutterstock