Ilmoita vieraslajeista uuden karttapalvelun avulla

Nokian kaupunki torjuu haitallisia vieraslajeja omistamillaan mailla kesän aikana. Heinäkuun alkupuolella kaupungin työryhmä jatkaa Haaviston alueella jättipalsamin torjuntatöitä, jotta se ei leviäisi Haaviston luonnonsuojelualueelle. Kaupunki tarvitsee edelleen talkooapua kaupunkilaisilta, jotta vieraslajien leviäminen saataisiin pysäytettyä. Kaupunkilaiset voivat osallistua kitkemiseen talkootyöllä tai ilmoittaa omista vieraslajihavainnoistaan uuden verkkopohjaisen karttapalvelun avulla.

Älypuhelimen näytössä on esillä vieraslajien ilmoittamiseen tehty karttapalvelu.

”Olemme ottaneet heinäkuun alussa käyttöön karttapalvelun, johon toivomme kaupunkilaisten kirjaavan ylös havaintojaan vieraslajiesiintymistä. Ilmoitettavat vieraslajit ovat jättiputki, jättipalsami, kurtturuusu, lupiini ja tattaret. Karttapalvelun ansiosta saamme nopeasti tarkan sijaintitiedon esiintymästä”, kertoo kaupunginpuutarhuri Virpi Hannuksela.

Hannukselan mukaan vieraslajien ilmoittamiseen tehty karttasovellus on helppokäyttöinen ja toimii erinomaisesti myös matkapuhelimella. Näin maastossa liikkuessa on kätevä ilmoittaa havainnoistaan heti paikan päällä.

Vieraslajit ovat kasveja, jotka syrjäyttävät kotimaisia kasvilajeja. Haitallista vieraslajia ei saa tuoda Suomeen Euroopan Unionin ulkopuolelta eikä myöskään toisesta EU-maasta. Lajia ei saa kasvattaa eikä myydä tai markkinoida. Lajin päästäminen ympäristöön on kielletty.

Haitallisista vieraslajeista voi ilmoittaa ensisijaisesti karttapalvelun kautta tai sähköpostitse osoitteeseen puistot@nokiankaupunki.fi.

”Nokialaiset voivat osallistua hävitystalkoisiin keräämällä haitallisia vieraslajeja kasoihin tai jätesäkkeihin, joita voi hakea kaupungin Varikolta. Otamme erittäin mielellämme kaiken talkooavun vastaan. Kiitos niille ahkerille talkoolaisille, jotka ovat jo osallistuneet tähän tärkeään työhön”, sanoo Hannuksela.

Nokian kaupunki hakee kerätyt kasvijätteet pois, kun niiden sijainnin ilmoittaa sähköpostitse osoitteeseen puistot@nokiankaupunki.fi. Yksityistonteilla haitallisten vieraslajien torjuntavastuu on tontin omistajalla.

Lisätietoa vieraslajeista.