Harjuniityn Tuurenpuistoon uusi dinosaurusteemainen leikkipuisto ja luontopuupuisto

Kaupunkikehityslautakunta käsittelee 5.6.2018 kokouksessaan Tuurenpuistoon rakennettavan leikkipuiston suunnitelmia. Nokian Harjuniityn asuinalueella sijaitsevaan Tuurenpuistoon ehdotetaan dinosaurusteemaista leikkipuistoa. Lisäksi alueelle suunnitellaan luontopuupuistoa, jota voidaan hyödyntää ulko-oppimistilana.

Havainnekuva siitä, miltä uusi dinosaurusteemainen Tuurenpuisto voisi näyttää. Puistossa on aikuisia ja lapsia leikkimässä. Puistossa on erilaisia kiipeilytelineitä, iso hiekkalaatikkoalue sekä istutuksia puiston ympärillä.

Harjuniityn päiväkodin ja yhtenäiskoulun läheisyyteen toteutettavaan leikkipuistoon on suunniteltu mm. dinosaurusaiheisia kiipeilytelineitä, vaijerirataa, pesäkeinua sekä jousieläimiä. Lisäksi puistoon tulisi hiekkalaatikko sekä penkki-pöytäryhmiä.

”Tuurenpuistoon valikoitui dinosaurusteema, koska se sopii hyviin metsän keskelle. Metsäiseen puistoon kokeillaan samalla turva-alustaksi haketta, jota ei ole aiemmin käytetty Nokialla. Käymme suunnitelmia vielä yhdessä läpi Harjuniityn koululaisten kanssa, sillä haluamme kuulla myös lasten näkemyksiä tulevasta leikkialueesta”, kertoo kaupunginpuutarhuri Virpi Hannuksela.

Tuurenpuiston alueen metsäisyys säilytetään myös jatkossa ja puistorakentaminen toteutetaan pääosin nykyisille avoimille alueille. Luontopuupuistoon toteutetaan luonnon elementeistä rakenteita, joita voidaan hyödyntää koululaisten oppimisympäristönä. Lisäksi Harjuniityn koululaiset voivat myöhemmin toteuttaa alueelle hyönteishotelleja ja linnunpönttönäyttelyn.

”Lahoava puu ja risut tarjoavat elinympäristön monipuoliselle eliölajistolle, mutta niitä voidaan hyödyntää myös ulkoluokkana. Puu lahoaa monessa muodossa, kuten risukehässä, pystypölleinä korokkeessa, istuimina toimivissa maapuissa, hakepolussa sekä erilaisissa paljasjalkapoluissa. Kivikkoalueella viihtyvät taas kivikkokasvit ja –eläimet”, kuvailee Hannuksela.

Tuurenpuiston leikkipuiston sekä luontopuupuiston rakentamistyöt on tarkoitus toteuttaa vuoden 2018 aikana. Puistosuunnitelmat ovat nähtävillä kaupungin verkkosivuilla sekä Virastotalon 3. kerroksen ilmoitustaululla 25.5.2018 asti.

Lisätietoja:
kaupunginpuutarhuri Virpi Hannuksela, puh. 044 906 1245