Erittäin uhanalainen jokihelmisimpukka esillä Nokialla

Kolmen helmen joet -hanke yhdessä Mahnalan ympäristökoulun, Karhen koulun, IKATA:n ja Nokian lukion kanssa järjestävät näyttelyn jokihelmisimpukasta eli raakusta, sen ekologiasta ja ympäristöstä. Näyttely on avoinna Nokian uimahallilla syyskuun 2017.

Maalaus järvenpohjasta, jossa jokihelmisimpukoita, kasveja, hiekkaa, kiviä sekä kala uimassa.

Kolmen helmen joet -näyttelyssä on esillä Mahnalan ympäristökoulun, Karhen koulun ja Nokian lukion oppilaiden raakkuaiheisia töitä, joissa esitellään uhanalaista raakkua, sen historiaa, ekologiaa ja suojelua. Lisäksi yleisö pääsee katsomaan ja koskemaan IKATA:ssa 3D-teknologialla valmistettua raakkua.

”Näyttely on osa Nokian kaupungin ympäristönsuojeluyksikön ympäristökasvatusviikkoa. Näyttely juhlistaa osaltaan itsenäistä 100-vuotiasta Suomea, ja se kuuluu Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaan osana vesistökunnostusverkoston vesien kunnostuskavalkadi-hanketta”, kertoo ympäristönsuojelusuunnittelija Antti Mäkelä Nokian kaupungilta.

Lisätietoja:
Kolmen helmen joet -hanke, koordinaattori Ulla Helimo, puh. 040 133 1317
Nokian kaupunki, ympäristönsuojelusuunnittelija Antti Mäkelä, puh. 040 133 4451

Kolmen helmen joet –hanke
Kolmen helmen joet on Hämeenkyrön kunnan sekä Nokian ja Ylöjärven kaupunkien toteuttama uhanalaisen raakun suojeluun keskittyvä hanke. Hankkeen tavoitteena on jokien raakkukantojen ja raakun väli-isännän, taimenen, elinvoimaisuuden ja suotuisan suojelun tason turvaaminen lajien elinympäristön laatua parantamalla. http://www.kolmenhelmenjoet.fi/