Vammaispalvelujen sähköinen asiointi

Vammaispalvelujen sähköisessä asiointipalvelussa voit hakea vammaispalvelulain mukaista vaikeavammaisten kuljetuspalvelua sekä vammaispalvelulain mukaista palvelua tai taloudellista tukea. Sähköiseen asiointipalveluun eli Omapalveluun kirjaudut henkilökohtaisella pankkitunnuksella tai mobiilivarmenteella.

Vammaispalvelujen sähköisessä asiointipalvelussa voit

  • tehdä hakemuksen vammaispalvelulain mukaisesta vaikeavammaisten kuljetuspalvelusta.
  • tehdä hakemuksen vammaispalvelulain mukaisesta palvelusta tai taloudellisesta tuesta
  • lähettää hakemuksessa tarvittavat liitteet.
  • vastata lisäselvityspyyntöön.
  • tehdä hakemuksen toisen puolesta, mikäli vammaispalveluun on toimitettu puolesta-asioinnin valtakirja
  • seurata hakemuksen käsittelyn etenemistä ja nähdä maksutietoja.
  • saada tiedoksi päätöksen.
  • antaa luvan sähköisen asiointipalvelun eli Omapalvelun käytölle, jolloin sinulle voidaan lähettää päätös ja mahdollinen lisäselvityspyyntö sähköisesti

Huomioithan ensimmäistä kertaa OmaPalvelua käytettäessä, että henkilö- ja yhteystietosi ovat oikein ja asiointikanavaksi on valittu OmaPalvelu, mikäli haluat päätöksen sähköisesti.

Palvelu toimii seuraavilla selaimilla: Internet Explorer 11 tai uudempi, Firefox 3.5 tai uudempi, Safari ja Chrome (uusimmat versiot), Opera 10.5 tai uudempi. Palvelussa on käyttökatko joka kuukauden viimeinen viikonloppu la-su klo 01:30 – 7.30.  Lisäksi ylimääräiset käyttökatkot seuraavasti:

  • ti 14.11.2017 klo 15.00-17.00 (2 tuntia)
  • ti 12.12.2017 klo 15.00-17.00 (2 tuntia)
  • ti 16.1.2018 klo 15.00-17.00 (2 tuntia)
  • ti 20.2.2018 klo 15.00-17.00 (2 tuntia)
  • ti 20.3.2018 klo 15.00-17.00 (2 tuntia)
  • ti 17.4.2018 klo 15.00-17.00 (2 tuntia)

Ennen hakemista kannattaa tutustua vammaispalvelujen verkkosivuihin, joilla kerrotaan vammaispalvelulain mukaisista etuuksista. Lisäksi on hyvä lukea tällä sivulla olevat ohjeet ja hakemusten liiteluettelot. Täytä hakemus huolellisesti.

Hakemuksen yhteydessä voit toimittaa tarvittavat liitteet joko pdf-, jpg- tai jpeg-muodossa. Liite voi siis olla myös kameralla otettu kuva asiakirjasta. Yhden liitteen maksimikoko on 2.0 Mt. Liitteitä voi lähettää jälkikäteen sähköisesti samaan hakemukseen tai postin välityksellä. Käytä sivun alalaidassa olevaa saatekirjettä.

Sähköisillä hakemuksilla on ohjepainikkeita (kysymysmerkki-kuva), joita klikkaamalla saa asiakohtaisia täyttöohjeita. Oranssi nuoli tarkoittaa pakollista tietoa.

Jos palvelua käytetään julkisessa tilassa olevalta koneelta, täytyy palvelusta ulos kirjautumisen jälkeen tyhjentää selaimen välimuisti ja sivuhistoria sekä sulkea selain. Lisäksi tulee poistaa mahdolliset tietokoneen kovalevylle tallennetut liitetiedostot.