Täydentävä ja ehkäisevä toimeentulotuki

Täydentävä ja ehkäisevä toimeentulotuki haetaan kunnasta. Täydentävää toimeentulotukea voidaan myöntää menoihin, jotka aiheutuvat sinun tai perheesi erityisistä tarpeista tai olosuhteista, jotka katsotaan tarpeellisiksi toimeentulon turvaamiseksi tai itsenäisen suoriutumisen edistämiseksi. Ehkäisevää toimeentulotukea kunta myöntää päättämiensä perusteiden mukaan edistääkseen sinun tai perheesi sosiaalista turvallisuutta ja omatoimista suoriutumista sekä ehkäistäkseen syrjäytymistä tai pitkäaikaista riippuvuutta toimeentulotuesta.

Toimi näin

Kelan tekemän perustoimeentulotukipäätöksen jälkeen täydentävää tai ehkäisevää toimeentulotukea voi hakea suoraan kunnasta tai Kelan perustoimeentulotukihakemuksen yhteydessä.

Sosiaalitoimiston osoite ja aukioloajat.

Osoitteet

Harjukatu
37100 NOKIA
Virastotalon 1. kerroksessa sijaitseva perusturvakeskuksen asiakaspalvelupiste on avoinna klo 9-11 sekä 12 -15, puhelinpäivystys toimii klo 8-15.30

Palveluajat

Aukioloajat (Virastotalon ovet avoinna klo 9-15)
Maanantai-Perjantai 08:00-16:00

Puhelinnumerot

+358356521522 ( Maksullinen )

Sähköinen asiointi

Sähköisessä asiointipalvelussa voi hakea täydentävää tai ehkäisevää toimeentulotukea. Sähköiseen asiointipalveluun eli Omapalveluun kirjaudutaan henkilökohtaisella pankkitunnuksella tai mobiilivarmenteella.

Sähköisessä asiointipalvelussa voit

  • hakea täydentävää tai ehkäisevää toimeentulotukea.
  • lähettää hakemuksessa tarvittavat liitteet.
  • vastata lisäselvityspyyntöön.
  • tehdä hakemuksen toisen puolesta, mikäli työikäisten sosiaalipalveluun on toimitettu puolesta-asioinnin valtakirja
  • seurata hakemuksen käsittelyn etenemistä ja nähdä maksutietoja.
  • saada tiedoksi päätöksen.
  • antaa luvan sähköisen asiointipalvelun eli Omapalvelun käytölle, jolloin sinulle voidaan lähettää päätös ja mahdollinen lisäselvityspyyntö sähköisesti.

Huomioithan ensimmäistä kertaa OmaPalvelua käytettäessä, että henkilö- ja yhteystietosi ovat oikein ja asiointikanavaksi on valittu OmaPalvelu, mikäli haluat päätöksen sähköisesti.

Palvelu toimii seuraavilla selaimilla: Internet Explorer 11 tai uudempi, Firefox 3.5 tai uudempi, Safari ja Chrome (uusimmat versiot), Opera 10.5 tai uudempi. Palvelussa on käyttökatko joka kuukauden viimeinen viikonloppu la-su klo 01:30 – 7.30.  Lisäksi ylimääräiset käyttökatkot seuraavasti:

  • ti 14.11.2017 klo 15.00-17.00 (2 tuntia)
  • ti 12.12.2017 klo 15.00-17.00 (2 tuntia)
  • ti 16.1.2018 klo 15.00-17.00 (2 tuntia)
  • ti 20.2.2018 klo 15.00-17.00 (2 tuntia)
  • ti 20.3.2018 klo 15.00-17.00 (2 tuntia)
  • ti 17.4.2018 klo 15.00-17.00 (2 tuntia)

Ennen hakemista kannattaa tutustua tällä sivuilla oleviin ohjeisiin ja hakemusten liiteluetteloon. Täytä hakemus huolellisesti.

Hakemuksen yhteydessä voit toimittaa tarvittavat liitteet joko pdf-, jpg- tai jpeg-muodossa. Liite voi siis olla myös kameralla otettu kuva asiakirjasta. Yhden liitteen maksimikoko on 2.0 Mt. Liitteitä voi lähettää jälkikäteen sähköisesti samaan hakemukseen tai postin välityksellä. Käytä sivun alalaidassa olevaa saatekirjettä.

Sähköisillä hakemuksilla on ohjepainikkeita (kysymysmerkki-kuva), joita klikkaamalla saa asiakohtaisia täyttöohjeita. Oranssi nuoli tarkoittaa pakollista tietoa.

Jos palvelua käytetään julkisessa tilassa olevalta koneelta, täytyy palvelusta ulos kirjautumisen jälkeen tyhjentää selaimen välimuisti ja sivuhistoria sekä sulkea selain. Lisäksi tulee poistaa mahdolliset tietokoneen kovalevylle tallennetut liitetiedostot.