Nokian perhepalveluista saa apua ja tukea myös korona-aikana
Nokialla tarjotaan apua ja tukea lasten ja nuorten perheille myös koronaviruspandemian aikana. Yhteyttä voi ottaa puhelimitse ja Chatissa. Palveluja tarjotaan myös kasvokkain, sillä etäauttaminen ei riitä kaikissa tilanteissa. Perheitä tuetaan tarvittaessa kotikäynneillä.

Monissa perheissä joudutaan kohtaamaan eristäytymisen aikana uusia haasteita, esimerkiksi etäkoulu, lomautukset ja jatkuva kotonaolo voivat aiheuttaa ristiriitoja ja ahdistusta. Myös huoli omasta ja läheisten terveydestä kuormittaa mieltä.
Avunpyynnössä ei kannata viivytellä
”Perheiden ei kannata viivytellä, vaan apua ja tukea on hyvä pyytää hyvissä ajoin. Joskus pelkkä keskustelu ammattilaisen kanssa voi auttaa. Ongelmien ei tarvitse olla suuria, jotta voi olla yhteydessä”, kertoo psykologi, perhekeskuksen esimies Annina Saunajoki.
”Riski ongelmien kasautumiselle on erityisesti perheissä, joissa kuormitusta on ollut jo ennen koronatilannetta, mutta ihan kaikkien jaksamista koetellaan nyt. Esimerkiksi yksinhuoltajaperheissä normaalit tukiverkostot saattoivat kadota koronan myötä, kun toinen vanhempi ei voi tavata lastaan tai isovanhemmat eivät voi hoitaa lapsenlapsia”, kuvailee johtava sosiaalityöntekijä Sari Pihlajamäki.
Poikkeusoloissa on hyvä pohtia myös vaihtoehtoisia muotoja perheiden väliselle yhteistyölle ja uusperhekuvioille, jos esimerkiksi lapsen ja vanhemman tapaamiset ovat mahdottomia järjestää. Monet viestintäkanavat toimivat kuitenkin lapsen ja vanhemman välillä ja tukevat vanhemmuutta.
Valitettavasti koti ei aina ole kaikille turvallinen paikka. Lähisuhdeväkivallan uhka kasvaa poikkeusolojen vuoksi, koska nyt ollaan koko ajan kotona. Sari Pihlajamäki painottaa, että turvakodit ovat käytössä ja avoinna myös korona-aikana.
” Vaikeissakin tilanteissa lasten ja nuorten pitäisi saada kasvaa turvallisissa oloissa. Olemme nyt panostaneet erityisesti puhelinneuvonta- ja Chat-palveluihin, jotta meihin saa yhteyden helposti ja pääsemme ratkaisemaan ongelmia yhdessä perheiden kanssa”, Pihlajamäki kertoo.
Ota talteen yhteystietoja, näistä numeroista saat apua
Sosiaalipäivystys
040 7799 289 ma-pe klo 8-16
0500 625990 muina aikoina
Voit ottaa yhteyttä sosiaalipäivystykseen, kun haluat tehdä lastensuojeluilmoituksen tai tarvitset kiireellistä apua ja neuvontaa lastensuojeluun, aikuisväestöön, perhekriiseihin, perheväkivaltaan tai elämänhallintaan liittyvissä asioissa. Hätätilanteessa soita 112.
Lapsiperheiden neuvonta- ja ohjauspuhelin
050 3958 877 ma-pe klo 9-12
Voit soittaa, mikäli perheessäsi tai parisuhteessasi on pulmia, joiden ratkaisuun kaipaat apua. Soita myös, jos olet huolissasi lapsesi käyttäytymisestä tai hyvinvoinnista tai jos sinulla on huolia liittyen meneillään olevaan epidemiaan ja kaipaat tukea ajatusten kanssa selviämiseen
NOPEA perheohjaus (numerot alla)
Nopea perheohjaus tarjoaa apua, kun lapsen tai nuoren arjessa on huolenaiheita.
Palvelu on lyhytkestoista, luottamuksellista, maksutonta ja toteutetaan perheen kotona myös virka-ajan ulkopuolella. Ota rohkeasti yhteyttä soittamalla tai viestillä.
NOPEA perheohjaus
044 906 1275 ja 050 395 1393
Voit olla yhteydessä nopeaan perheohjaukseen lapsen ja nuoren asioissa esimerkiksi seuraavissa asioissa:
– keskusteluyhteys kotona ei toimi
– vaikeudet kaverisuhteissa
– kotiintuloajoista tai vapaa-ajan viettotavoista on erimielisyyksiä
– koulunkäynti ei suju
– mikä tahansa muu arkinen pulma.
NOPEA neuvolan perheohjaus
040 133 4433
Neuvolan perheohjaus voi olla tukenasi:
– raskausaikana
– sinulle sopivien palveluiden kartoittamisessa
– arjen haasteissa ja muuttuvissa elämäntilanteissa
– perheessäsi on alakuloa ja väsymystä
– tarvitset apua vanhemmuuteen ja kasvatukseen liittyvissä asioissa, kuten esimerkiksi päivärytmi, ruokailu tai nukkuminen.
Työikäisten sosiaalipalveluiden puhelinneuvonta
044 486 1730 klo 8-16
Voit saada yleisluonteisia neuvoja sosiaalipalveluista ja etuuksista.
Apua ja tukea netistä
Pyydä apua-nappi kaupungin nettisivuilla
Pyydä apua -kuvaa painamalla pääset pyytämään apua netissä. Lomakkeen lähetyksen jälkeen sinuun ollaan yhteydessä 1-3 arkipäivän kuluessa. Napin löydät lapsiperheiden sosiaalityön ja lastensuojelun sivuilta.
Perheiden Chat-palvelut
Chat-asiakaspalvelun vihreän kuvakkeen löydät kaupungin perhepalveluiden nettisivuilta oikeasta alalaidasta ”Asiakaspalvelut”:
Perhekeskuksen Chat
ti ja to klo 9-12 on apuna, jos perheessäsi tai parisuhteessasi pulmia, joiden ratkaisuun kaipaisit apua tai jos olet huolissasi lapsesi käyttäytymisestä tai hyvinvoinnista.
Perhetyön Chat
ti klo 9-12 ja pe klo 12-15. Voit saada yleisluonteista neuvontaa ja ohjausta lapsiperhearkeesi. Vastaajina toimivat perhetyön perhe- ja sosiaaliohjaajat. Chatissa ei käytetä henkilötietoja eikä sitä kautta voi varata tapaamis- tai kotikäyntiaikoja perhetyöhön.