Nokian omakotitonttien kysyntä kasvanut merkittävästi – Siuron uudet tontit hakuun kesäkuussa

Nokian kaupunki luovuttaa kesäkuussa haettavaksi kolme uutta omakotitonttia Siuron alueelta. Kyseiset tontit ovat ainoat vuonna 2019 luovutukseen tulevat kaupungin omakotitontit. Nokian kaupungin omakotitonttien kysyntä kasvoi merkittävästi vuoden 2018 aikana, sillä Harjuniityn uuden asuinalueen tonteista myytiin tai vuokrattiin lähes kaikki.

Nokian kaupungin maankäyttöinsinööri Teemu Valkolehto esittelee kesäkuussa hakuun tulevia Siuron uusia omakotitontteja.

”Nyt hakuun tulevat Siuron tontit ovat kooltaan reiluja, noin 1500 neliömetrin kokoisia. Niiden rakennusoikeus on 300 k-m², ja tonteille on mahdollista rakentaa myös paritalo. Alueen asemakaava mahdollistaa yksilölliset ratkaisut kodin suunnittelussa”, kertoo maankäyttöinsinööri Teemu Valkolehto Nokian kaupungilta.

Siuron uudet tontit sijaitsevat noin kahdeksan kilometrin päässä Nokian keskustasta. Siuron kylän ja Siuronkosken kauniit maisemat sekä Ruutanan luonnonsuojelualue virkistysreitteineen ovat vain muutaman kilometrin päässä asuinalueesta. Uusien tonttien hakuaika alkaa 3.6.2019 ja päättyy 17.6.2019 klo 12. Tonttiarvonta suoritetaan 19.6.2019 Nokian kaupungin virastotalolla.

Nokian kaupunki on viime vuosina luovuttanut uusia omakotitontteja pääosin Harjuniityn asuinalueelta. Kuluvana vuonna alueelle rakennetaan uusia teitä sekä kunnallistekniikkaa ja arvion mukaan tontteja päästään luovuttamaan vuoden 2020 alkupuolella. Kaupungilla on tällä hetkellä alle 30 vapaata omakotitonttia Harjuniityssä, Sammalistossa, Siurossa, Linnavuoressa ja Tottijärvellä.

”Harjuniityn asuinalue on ollut todella suosittu ja viime vuoden aikana myimme tai vuokrasimme noin 80 uutta tonttia tältä alueelta. Kokonaisuudessaan vuoden 2018 aikana kaupunki myi tai vuokrasi yli 60 omakotitonttia enemmän vuoteen 2017 verrattuna, joten kasvu oli jopa 160 prosenttia”, sanoo Valkolehto.

Nokian kaupungin tavoitteena on edesauttaa monipuolisten asumisratkaisuiden kehittämistä ja eri alueille on suunnitteilla mm. täydennysrakentamista, kaupunkipientaloja ja tiivistä pientaloasumista. Harjuniitty ja keskusta ovat Nokian suurimpia kasvualueita lähitulevaisuudessa, joiden asukasmäärien odotetaan kasvavan tuhansilla uusilla asukkailla vuoteen 2030 mennessä.

Lisätietoja:
Teemu Valkolehto, maankäyttöinsinööri puh. 044 486 0976