Kaupungin puhelinoperaattori vaihtuu – terveyspalveluiden puhelinpalveluihin parannuksia


Nokian kaupungin puhelinoperaattori vaihtuu Teliaan. Nokialaisille muutos näkyy erityisesti terveyspalveluiden puhelinpalveluissa. Tiistaista 22.6. alkaen kiireellistä hoitoa tarvitseville ja kiireettömälle hoidontarpeelle on omat, erilliset puhelinnumeronsa. Myös takaisinsoittopalvelun tekninen toteutus on kehittyneempi.

Palvelun valinta puhelimen näppäimillä poistuu erillisten numeroiden myötä

Hankalaksi koettu palvelun valinta puhelimen numeronäppäimillä loppuu, ja terveyspalveluissa siirrytään erillisiin palvelunumeroihin kiireellisen ja kiireettömän hoidon varaamisessa. Jatkossa puhelu yhdistyy suoraan asiakkaan valitsemaan palveluun. Muutos koskee sekä sairaanhoitajien ja lääkärien vastaanottoa että hammaslääkäripalveluja.

Takaisinsoittopalvelu turvaa yhteydensaannin ruuhkatilanteissa

Lainsäädäntö määrittelee terveyspalveluiden yhteydensaantia. Sosiaali- ja terveysministeriön ohjeistaakin, että mikäli puheluun ei pystytä vastaamaan viiden minuutin kuluessa, puhelu on ohjattava takaisinsoittopalveluun.

”Saamme usein aamun ensimmäisen kahden tunnin aikana lähes 400 puhelua. Yksi puhelu kestää keskimäärin viisi minuuttia. Käytännössä on mahdoton järjestää niin valtaisaa henkilökuntaa, että kaikkiin puheluihin pystyttäisiin vastaamaan vaaditussa viidessä minuutissa. Siksi käytämme takaisinsoittopalvelua”, terveyspalvelujen johtaja Minna Luoto kertoo.

Tekniset haasteet helpottavat, osa numeroista vaihtuu

”Uuden puhelinoperaattorin takaisinsoittopalvelun tekninen toteutus on aiempaa kehittyneempi, eikä tähän asti kärsittyjä takaisinsoittopalvelun teknisiä ongelmia ole enää odotettavissa”, sanoo tietohallintopäällikkö Juho Jokinen.

Uudella tekniikalla varmistetaan, että puhelut tallentuvat aina takaisinsoittojärjestelmään. Samasta numerosta tallentuu jatkossa vain yksi takaisinsoittopyyntö, joten turhat, ylimääräiset soitot jäävät pois. Myös takaisinsoiton meneminen asiakkaan puhelinvastaajaan ei ole enää ongelma, vaan asiakkaalle pystytään jatkossa soittamaan myöhemmin uudelleen.

Asiakkaille muutos näkyy myös joidenkin palvelunumeroiden vaihtumisena. Puhelut ohjataan vanhoista numeroista uusiin, joten palvelun saa, vaikka soittaisi itselleen tallentamaansa, vanhaan numeroon.

Keskeisimmät numeromuutokset 22.6. alkaen

  • Lääkärien ja hoitajien vastaanotot: 03 5652 1100
  • Kiirevastaanotto, kiireellisen hoidontarpeen arvio: 03 5652 1200
  • Suun terveydenhuolto: 03 5652 1187
  • Hammaslääkärien kiirevastaanotto: 03 5652 1188.

Terveyspalveluiden puhelinnumerot palveluaikoineen on listattuna alla.

Kaikki kaupungin puhelinliittyvät siirtyvät Telialle

Kaupungin eri puhelinpalveluissa saattaa muutosvaiheen aikana esiintyä pieniä häiriötilanteita. Liittymät siirtyvät koko kaupungissa uusiin 21.-23.6. Numerot säilyvät valtaosin entisellään.

Terveyspalveluiden puhelinnumerot 22.6. alkaen

Palvelu Puhelinnumero Palveluaika Takaisinsoitto
Lääkärien ja hoitajien vastaanotot 03 5652 1100 ma-pe klo 8-14 kyllä, pyynnön voi jättää 24/7
Kiirevastaanotto sairauksille, jotka vaativat hoitoa samana päivänä 03 5652 1200 ma-pe klo 8-20
la-su klo 9-20
kyllä, palvelun aukioloaikana
Pirkanmaan päivystysapu (kiireellinen hoidontarve) 116 117 muut kuin yllä olevat ajat kyllä
Hätänumero, henkeä uhkaavissa tilanteissa 112
Koronaneuvonta 03 5652 1105 ma-su klo 8-20 kyllä, pyynnön voi jättää 24/7
Koronarokotuksen ajanvaraus 03 5652 1108 erikseen ilmoitettavina ajankohtina ei
Nauhoitettu koronarokotustiedote 03 5652 1150 milloin tahansa ei
Diabeteshoitajat 050 395 8887 ma-pe klo 8-14 kyllä, pyynnön voi jättää 24/7
Muistihoitajat 040 779 9276 ma-pe klo 8-14 kyllä, pyynnön voi jättää 24/7
Aikuisneuvola (rokotukset, kuulotutkimukset, työttömien terveystarkastukset) 03 5652 1204 ma-pe klo 8-14 kyllä, pyynnön voi jättää 24/7
Ravitsemusterapeutti 044 486 1011 ma-pe klo 8-14 kyllä
Röntgen 03 5652 1300 ma-pe klo 8-14 kyllä, palvelun aukioloaikana
Suun terveydenhuolto 03 5652 1187 ma-pe klo 8-15 kyllä, pyynnön voi jättää 24/7
Hammaslääkärin kiirevastaanotto virka-aikaan 03 5652 1188 ma-pe klo 8-15 kyllä, palvelun aukioloaikana
Hammaslääkärin kiirevastaanotto muina-aikoina 03 5657 0115 ma-pe klo 15-21
la-su klo 8-21
ei
Mielenterveys- ja päihdepalvelut, neuvonta- ja ohjaus (palvelusihteeri) 040 133 4236 ma-pe klo 8-11 ei
Mielenterveys- ja päihdepalvelut, hoitoon hakeutuminen ilman lähetettä 050 395 6266 to klo 8.15-9 ei
Fysioterapian ajanvaraus ja neuvonta 050 395 8840 ma-to klo 8-9.30 kyllä, palvelun aukioloaikana
Apuvälinepalvelu 050 395 8841 ma-ke klo 8-12 kyllä, palvelun aukioloaikana
Hoitotarvikepalvelu 03 5652 1400 ma-pe klo 8-13 kyllä, palvelun aukioloaikana

 

Päivitys 22.6. klo 9.18: Korjattu röntgenin ja hoitotarvikepalvelun puhelinnumerot oikeaksi.