Asiointi terveyspalveluissa hoituu nyt laajalti sähköisen palvelun avulla


Nokian terveyskeskuksen vastaanottotoiminnan, ehkäisyneuvolan, rokotusneuvonnan, muistihoitajan ja suun terveydenhuollon palveluissa on ollut helmikuusta 2018 alkaen käytössä sähköinen asiointipalvelu Klinik. Sen avulla nokialaiset voivat hoitaa yleisimmät terveyspalveluiden asiansa verkossa.

Palvelun tavoitteena on tehdä hoitoon pääsystä sekä muusta asioinnista helpompaa, nopeampaa ja miellyttävämpää. Palvelu tunnistaa kiireellistä hoitoa vaativat tapaukset välittömästi.

Sähköisen asioinnin hyötyjä ovat mm:

•  Voit asioida itsellesi parhaiten sopivana ajankohtana, myös iltaisin ja viikonloppuisin
•  Sinun ei tarvitse selostaa asiaasi useaan kertaan
•  Sinut ohjataan suoraan tarvitsemaasi hoitoon tai muuhun palveluun
•  Ammattilaisten aikaa vapautuu ihmisten kohtaamiseen ja hoitamiseen

Sähköisen asioinnin kautta hoituvat seuraavat palvelut

•  Hoidontarpeen arviointi
•  Kiireetön ajanvarauspyyntö
•  Varatun ajan peruminen
•  Reseptin uusiminen (omakanta)
•  Lääkärintodistukset
•  Lausunnot
•  Määräaikaiskontrollin ajanvaraus
•  Tutkimustulosten kysely (omakanta)
•  Rokotusneuvonta ja matkailijarokotukset
•  Yhteydenotto muistihoitajaan

Näin asioit sähköisesti

Pääset palveluun terveyspalveluiden sivuilta. Seuraa annettuja ohjeita. Järjestelmä ei vaadi kirjautumista tai tunnusten luomista.

1 Asioinnin aihe

Aloita valitsemalla asiointisi aihe: esim.  ajanvaraus, varatun ajan peruminen, reseptin uusinta tai tutkimustulosten tiedustelu

2. Tietojen täyttäminen

Seuraa ohjeita ja täytä asiointiisi liittyviä lisätietoja helppokäyttöisen järjestelmän antamien ohjeiden mukaisesti.

3. Hoitoonohjaus ja yhteydenotto

Jos olet tekemässä ajanvarausta tai asiasi vaatii yhteydenottoa, hoitohenkilökunta ottaa sinuun yhteyttä joko soittamalla tai tekstiviestillä. Palvelu tekee välittömästi arvion hoidon kiireellisyydestä. Yhteydenottoa vaativissa, kiireettömissä asioissa asiakkaaseen ollaan yhteydessä mahdollisimman pian, viimeistään kahden arkipäivän sisällä. Palvelun käytön tuloksena voi olla esim. itsehoito-ohje, lähete laboratorioon tai aika lääkärille tai fysioterapeutille. Mikäli hoidon tarpeesi on kiireellinen, olethan itse yhteydessä päivystykseen puhelimitse.

Opas laajennettuun sähköiseen asiointiin

Palvelua kehitetään jatkuvasti ja palveluun tuodaan uusia ominaisuuksia kehityksen myöhemmissä vaiheissa. Sähköinen palvelu on otettu käyttöön hyvin tuloksin useilla paikkakunnilla.

Palvelusta vastaava terveyspalveluiden tuottaja on Nokian kaupunki. Palvelun teknisestä toteutuksesta vastaa Klinik Healthcare Solutions Oy. Sen tuottama sähköinen asiointi on otettu käyttöön yli 70 suomalaisella paikkakunnalla mm. Seinäjoella ja Keski-Suomen seututerveyskeskuksessa. Klinikin asiakkaina on yli 900 yksityistä ja julkista terveydenhuollon toimipistettä ja palveluntuottajaa.